Busstation

Hengelo
Busstation
  • Publiek
  • Infrastructuur
  • Nieuwbouw

Naast het centraal station van Hengelo is een nieuw busstation ontworpen. Het gehele stationsgebied is heringericht. Het station van architect Schelling is een bijzonder Wederopbouw monument. De karakteristieke architectuur van schoon beton, luifels en collonades is opnieuw ingezet bij het ontwerp voor het busstation. Beide stations vormen een overzichtelijke eenheid met een stedelijke sfeer en een maximaal comfort voor de reizigers.

Het Centraal Station van Hengelo vormt met het naastgelegen busstation het centrale OV-knooppunt in de stad. Het gebied is een belangrijke schakel tussen de binnenstad aan de noordzijde en het Hart van Zuid op de voormalige Storkterreinen aan de zuidzijde van het spoor. Het station, dat vlak na WOII door spoorbouwmeester Schelling in een reeks van nieuwe stationsgebouwen werd ontworpen, blijft in deze vernieuwingsdrift als een monument van de wederopbouw overeind.

De ritmiek van de kolommen van de luifel van het station is voortgezet in het betonnen afdak van het busstation. Door het nieuwe dak een afronding en de betonnen kolommen een andere vorm te geven, onderscheidt het eigentijdse busstation zich van het monumentale treinstation.

  • Ontwerp: 2010
  • Opdrachtgever: Gemeente Hengelo
  • Locatie: Hengelo
  • Oplevering: 2013
760
Busstation en station Hengelo
761
Kop busstation

De informatievoorziening voor reizigers is zo veel mogelijk bij elkaar gebracht en loodrecht op de looprichting geplaatst. Om de ruimte onder het lange dak te nuanceren, zijn op vier plekken daklichten uit glazen bouwstenen aangebracht. Op en tegenover het platform zijn abri's ontworpen in een losse ritmiek van zitbanken, leunregels en windschermen. Zo worden verschillende haltegebieden onderscheiden en behoudt het plein zijn open karakter.

762
Maatwerk prefab beton
763
Bus- en treinstation Hengelo
764
Passend bij het wederopbouw station

'Door het nieuwe dak een afronding en de betonnen kolommen een andere vorm te geven, onderscheidt het eigentijdse busstation zich van het monumentale treinstation.'

765
Nieuwe abri's in staal en glas
766
Betonnen dak met daklicht
767
Betonnen met verschillende afwerkingen

Vergelijkbare projecten

Meer informatie over dit project? Wij vertellen het u graag.