BiermanHenket@work: Nadja Znamenskaya

BiermanHenket@work: Nadja Znamenskaya

In deze BiermanHenket@work serie zoomen we in op de werkzaamheden van onze collega’s in de diverse projecten. In deze editie Nadja Znamenskaya, assistent ontwerper, over de creatieve energie en het teamwork die deelname aan prijsvragen opleveren.

Naast haar werk aan diverse projecten (o.a. De Nieuwe Tuin) binnen BiermanHenket, doet Nadja Znamenskaya mee aan prijsvragen. Niet alleen om haar creatieve vaardigheden verder te ontwikkelen, maar ook vanwege de frisse blik die het oplevert. “Je stapt even uit de dagelijkse praktijk en gaat terug naar de essentie: wat maakt architectuur betekenisvol?

Onlangs werkte Nadja samen met twee collega’s aan een prijsvraag rond Italiaans erfgoed. De opgave: een ruïne transformeren tot meditatiecentrum. “Zonder keiharde randvoorwaarden kun je echt los. Wat is nou mooi? Wat doet een plek met je? En hoe vertaal je dat naar een gebouw?”

 

Architectuur met een hoofdletter A

De prijsvraag draaide om beleving, niet om realisatie. Dat gaf lucht én ruimte. “Je begint met een schone lei. Vanuit niets iets maken, dat geeft energie. Natuurlijk denk je later na over maakbaarheid en technische haalbaarheid, maar het hoeft niet meteen dichtgetimmerd te zijn. Dat maakt het anders dan werken aan een concrete opdracht, waar je altijd rekening moet houden met constructieve beperkingen, klimaat- en budgeteisen.

Toch ziet Nadja ook in die beperkingen waarde. “Juist als student vond ik het interessant om te ontdekken wat het effect is van al die regels op je ontwerp. Het maakt het misschien minder spannend, maar je leert hoe je wél binnen die kaders iets moois kunt maken. Het is een andere mindset.

 

Yin en yang als leidend principe

In hun ontwerp stond de wisselwerking tussen het bestaande en het nieuwe centraal. De functie van meditatiecentrum bood daarbij houvast. “We hebben ons laten inspireren door het Taoisme, waarin de dualiteit van ying en yang centraal staat.  Het contrast tussen oud en nieuw, licht en donker, aards en luchtig vertaalde zich naar twee ontwerpbenaderingen; de ying-architectuur en yang-architectuur, die elkaar versterken binnen hetzelfde concept.

Die dualiteit iets wat Nadja mee zou willen nemen naar andere projecten. “Door te spelen met contrast, kan je ervaringen versterken.”

 

Creativiteit is ook samenwerken

Hoewel prijsvragen vaak als individueel traject worden gezien, ervaarde Nadja juist de kracht van samenwerking. “Samen met twee collega’s hebben we ideeën uitgewisseld, ontwerpen besproken en elkaar scherp gehouden. Tijdens een lunchmeeting hebben we het ontwerp gepresenteerd aan andere collega’s. Super waardevol – je krijgt meteen nieuwe invalshoeken. Dat is precies waarom ik het zo leuk vind: het maakt gesprekken los en je leert elkaar op een andere manier kennen.”

Voor Nadja zijn prijsvragen een inspirerende aanvulling op haar dagelijkse werk. “We delen allemaal een passie voor architectuur. Een prijsvraag is dan een soort speelveld waarbinnen je open vragen kan stellen.

2827

Kies een taal